政策・経営研究43号最終
50/75

48季刊 政策・経営研究 2017  vol.3シンクタンク・レポート経営視点で取り組む「真の健康経営」に向けて~企業価値向上を実現するフレームワーク~Toward True Health-Oriented Management Conducted from a Business Point of View: A Framework for Increasing Corporate Value従業員への健康投資により企業競争力・企業価値向上を実現する経営スタイルとして健康経営が注目されている。中央行政は健康経営銘柄制度および健康経営優良法人制度をスタートさせるとともに、地方行政も健康経営の推進を支援する制度を次々と立ち上げている。健康経営の推進により運動習慣増加や長時間労働削減、ワークライフバランス等の成果が出ている企業も増えている。しかし健康経営の真の目的である企業競争力・企業価値向上の実現まで至っているとはいえず、今後は健康経営の取り組みをいかに企業価値向上(経営成果)につなげるかが重要になる。本稿では健康経営推進の背景と取り組み成果を整理するとともに、従業員の健康増進にとどまらず、顧客の健康増進ひいては地域社会の健康増進にまで取り組むフレームワークを提示する。経営視点で健康経営に取り組むことで企業価値および企業ブランドの向上につながる。Health-oriented management has attracted attention as a management style that is intended to increase corporate competitiveness and corporate value through investment in employee health. To recognize companies with excellent health-oriented management, the central government has initiated a program called the Health & Productivity Stock Selection Program for companies listed on the Tokyo Stock Exchange and the Certified Health & Productivity Management Organization Recognition Program for unlisted companies as well. Local governments also have started numerous programs that support companies in promoting health-oriented management. By promoting health-oriented management, an increasing number of companies have gained positive results such as more employees engaging in physical exercise, fewer instances of long working hours, and better work-life balance. It does not seem, however, that the true goal of health-oriented management—increased corporate competitiveness and value—has been achieved. Therefore, it will be important to investigate how companies can lead their efforts in health-oriented management to increased corporate value. This paper summarizes the circumstances behind the promotion of health-oriented management and the results of relevant efforts and proposes a framework for promoting the health of not only employees, but also customers and even local communities. By conducting health-oriented management from a business point of view, companies can improve their corporate value and brand.高橋 千枝子Chieko Takahashi三菱UFJリサーチ&コンサルティングコンサルティング事業本部 ビジネスユニット本部 戦略第1ビジネスユニット戦略コンサルティング第2部 チーフコンサルタントChif ConsultantStrategy Consulting Dept. No.2Strategy Business Unit ⅠConsulting Business Division

元のページ 

page 50

※このページを正しく表示するにはFlashPlayer10.2以上が必要です