政策・経営研究43号最終
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54季刊 政策・経営研究 2017  vol.3シンクタンク・レポートバスク自治州ビルバオの食文化~文化的アイデンティティを再構築する創造都市~The Culinary Culture of Bilbao, Basque Autonomous Community: A Creative City Reconstructing Its Cultural Identity本稿においては、スペインのバスク自治州の中心都市ビルバオの食文化を対象として分析している。ビルバオはUNESCO創造都市ネットワークのデザイン都市に認定されており、グッゲンハイム美術館に代表される建築デザインで有名な都市であるが、実は食文化も極めて高水準である。ビルバオおよびバスクの料理および食文化が高い評価を獲得した背景には、ビルバオおよびバスクのアイデンティティと密接に関連する5つの事象の存在を指摘できる。それらは、①自由と独立の象徴としてのタラ料理、②美食倶楽部「ソシエダ・ガストロノミカ(Sociedad Gastronómica)」、③バスク・ナショナリズムを増幅させた「ポテオ」と「ピンチョス」、④反権威主義としての「ヌエバ・コッシーナ・バスカ(Nueva Cocina Vasca)」、そして、⑤レシピのオープンソース化と「分子ガストロノミー」、である。日本においても、食をテーマとした観光振興が国および各地域で議論されており、今後のインバウンド観光においても、「フード・ツーリズム」は巨大な可能性を秘めていると推測される。ただし、バスクおよびビルバオの事例研究から浮き彫りとなった通り、単においしい食材や料理が存在するというだけでは、食を通じた地域の活性化には十分ではない。食に携わる地域の人々の営み、すなわち「食文化」が地域のアイデンティティと密接に関連する形で存在し、それが観光客に対して分かりやすく説明・提示されていくことが必須であろう。This paper analyzes the culinary culture of Bilbao, the central city of the Basque Autonomous Community in Spain. Bilbao is designated as a Creative City of Design of the UNESCO Creative Cities Network and is well known for the architectural design of the Guggenheim Museum Bilbao as well as other buildings. The city also has a highly sophisticated culinary culture. The highly rated food and culinary culture of Bilbao and the Basque region can be attributed to five factors closely linked with local identity: (1) cod dishes as a symbol of freedom and independence, (2) gastronomic societies (sociedades gastronómicas), (3) poteo and pinchos, which contributed to rising Basque nationalism, (4) nueva cocina vasca as a form of anti-authoritarianism, and (5) freely available recipes and molecular gastronomy. In Japan, tourism promotion based on food has been discussed at the national and regional levels, and food tourism is expected to play a potential enormous role in future inbound tourism. However, as this case study of the Basque region and Bilbao reveals, the mere presence of delicious foods and dishes is not enough for food-based regional revitalization. It is essential that the livelihoods of the locals in the food industry (i.e., the culinary culture) are closely related to local identity, and that the culture is explained and presented to tourists in an easy-to-understand manner.太下 義之Yoshiyuki Oshita三菱UFJリサーチ&コンサルティング政策研究事業本部芸術・文化政策センター主席研究員/センター長Chief Director / Principal ConsultantCenter For Arts Policy & Management

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